Szolgáltatás

Mit vigyünk magunkkal egy hegyi túrára?

Maros megyében számos természeti látnivaló van, amelyet gyalog lehet megközelíteni. A túrázás szerelmeseinek jól kijelölt turistaösvények állnak rendelkezésükre, amelyeken sűrű erdőkön keresztül, vidáman csobogó hegyi patakoktól kísérve festői hegycsúcsokra juthatnak föl. Nem árt tudni, mik szükségesek egy hegyi túrázáshoz: milyen felszerelést vigyünk magunkkal, és milyen esetleges veszélyekkel számoljunk útunk során?

Először is válasszunk a túrához egy megfelelő hátizsákot! Ha csak egynapos túrára készülünk, elég lesz egy 15-35 literes űrtartalmú is, míg a 2-3 napos túrákhoz ennél nagyobb, 40-60 literes szükséges, hiszen akkor a szállásunkra is kell gondolnunk, tehát sátrat, hálózsákot, izolírt is kell pakolnunk magunknak. A tökéletes túrahátizsák kényelmes, könnyű, jól párnázott, sok rekesze van, passzol viselője méreteihez, állítható váll-, derék- és mellhevederekkel rendelkezik. Mindenképp próbáljuk ki indulás előtt, hogy valóban kényelmes-e számunkra, ugyanúgy, ahogy a túracipőt vagy bakancsot is: semmiképp sem szabad túrázni indulni olyan felszereléssel, amelyet akkor vettünk a boltban, és még nem volt alkalmunk letesztelni.

A túra tervezett időpontja előtt mindenképpen ellenőrizzük az időjárási viszonyokat, és gyűjtsük be az összes információt az útvonalról. Akár útikönyvekből, akár tapasztalt, az útvonalat ismerő túrázóktól informálódunk, tudjuk meg, hogy milyenek az út során a szintkülönbségek, vannak-e útközben források, ahol szükség esetén feltölthetjük a kulacsainkat, és hogy milyen lehetséges veszélyek adódhatnak útközben.

Túra előtt jóval már állítsunk össze egy listát azokkal a dolgokkal, amelyeket vinni akarunk. Ezt a listát aztán többször fussuk át, és egészítsük ki a kapott információk alapján, illetve ha még valami utólag jut eszünkbe.

A hátizsákunkon kívül a másik legfontosabb kellékünk a lábbelink. Bakancsunk vagy túracipőnk legyen kényelmes, könnyű, vízálló, jó tapadású és jó szellőzésű. Mindig legyen nálunk tartalék zokni, akkor is, ha csak egynapos túrára indulunk. A túrazoknik szintén kényelmes, jól szellőző darabok, amelyeken nincs varrás, hogy még véletlenül se sértsék föl a lábunkat.

Túranadrágunk legyen hosszú, könnyű és vékony anyagból, lehet vízálló is, ugyanakkor ha tehetjük, válasszunk olyant, amelynek a szára lezipzározható, és így seperc alatt átalakítható rövidnadrággá (vagy visszaalakítható hosszúnadrággá). Olyan pólókat válasszunk, amelyek szintetikus anyagból készültek, mert azok gyorsan száradnak, kényelmesek és könnyűek. Pakoljunk meleg ruhadarabokat is, polárfelsőt, vékony bélelt kabátot. Az esőköpeny, sapka vagy kalap, esetleg egy túrakendő vagy sál teszi teljessé a felszerelésünket.

Szükségünk lesz még a terület nyomtatott térképére, iránytűre, GPS-alkalmazással ellátott telefonra, elsősegélynyújtó készletre, esetleg egy külső akkumulátorra, túlélőfóliára és tűzforrásra. Mivel a hegyekbe készülünk, ne hagyjuk otthon a sípot és a medvesprayt sem. Vigyünk fejlámpát, még akkor is, ha nem tervezünk éjszakára maradni!

Amikor élelmiszert pakolunk, fehérjében és szénhidrátban gazdag, nem romlandó, könnyen szállítható és fogyasztható élelmiszereket válasszunk, amelyek se nem túl édesek, se nem túl sósak. Pakolhatunk néhány szendvicset, gyümölcsök közül banánt, aszalt gyümölcsöket, édességnek meg néhány müzliszeletet. Ha több napra megyünk, vihetünk vízforralót, instant leveseket, konzerveket is. Egy napra számoljunk legalább 2 liter vízzel, attól függően, van-e a helyszínen biztonságos vízforrás.

Amikor előkészítettünk mindent, amit vinni akarunk, úgy pakoljunk be, hogy a leggyakrabban használt és legfontosabb tárgyak (élelem, víz, telefon) legyenek olyan helyen, ahol egyből elérjük őket. Használjunk ki minden külső és belső zsebet a lehető leghatékonyabban, és törekedjünk arra, hogy a hátizsák minél inkább egyensúlyban legyen, ne torlódjanak a nehéz dolgok az egyik sarkába.

Érezd jól magad a Maros megyei hegyi túrán, és mesélj róla másoknak is!